Fiecare copil are un rol important în procesul învățării deoarece aduce cu sine un ritm și
un stil de învățare personal, o serie de experiențe corelate cu mediul cultural
din care provine. Există numeroase cazuri în care elevii nu reușesc să atingă,
în mediul educațional obișnuit, nivelele educative corespunzătoare vârstei lor,
fiind necesar un tip de educație adaptat. În cazul de față este vorba despre
copiii cu C.E.S. (cerințe eduative speciale) ce reprezintă o categorie de elevi
cu deficiențe de natură intelectuală, senzorială, fiziologică, psihomotrică
care necesită o atenție și o asistență educațională suplimentară. Pentru a face
mai ușoară distincția între elevii care reușesc să îndeplinească cerințelor
educaționale specifice vârstei lor și cei cu nevoi speciale iată o serie de
caracteristici întâlnite la copii cu C.E.S.:
-
Întârzierea
procesului dezvoltării, sub diferite aspecte;
- Limitarea
(mai mult sau mai puțin accentuată) a capacității de accesare și prelucrare a
informației;
-
Activism
limitat;
-
Restrângerea relațiilor interpersonale și de grup (izolare
și autoizolare).
Privite din perspectiva mediului educațional cele mai
relevante caracteristici ale copiilor cu nevoi speciale sunt:
- Dificultăți
majore în dobândirea abilităților de
scriere, citire;
- Întârziere de vorbire;
- Nivel de concentrare și respect de sine
scăzut;
- Impedimente
în întelegerea conceptelor.
Toate caracteristicile prezentate anterior au condus la școlarizarea copiilor cu diferite tipuri de deficiență doar în unități speciale de învățământ. Tendința actuală, tot mai evidentă este de a diversifica populația școlară prin integrarea elevilor cu C.E.S. în școlile obișnuite, dreptul și accesul acestora la informații realizându-se în modalități diferite ce se bazeaza pe nondiscriminare și egalizarea șanselor. Așadar, educația integrată îi permite copilului cu nevoi speciale să trăiască alături de ceilalți copii, să desfășoare activități comune și să dobândească abilități necesare unei bune integrări sociale.
În
încercarea de a relief ideea că relațiile dintre elevi se pot baza pe
recunoașterea valorilor și drepturilor comune, educația integrată prezintă
următoarele obictive:
-
Permiterea accesului elevilor cu C.E.S.
la programul și resursele școlii obișnuite;
-
Asigurarea serviciilor de specialitate
(terapie educațională, consiliere școlară, asistență medical și social);
-
Sprijinirea personalului didactic în
procesul de proiectare și aplicare a programelor de integrare;
-
Educarea și ajutarea tuturor elevilor
pentru a facilita înțelegerea și acceptarea diferențelor dintre ei;
-
Încurajarea relațiilor de amiciție și
comunicare între elevi;
- Asigurarea
programelor de sprijin individalizate pentru copiii cu cerinte speciale.
Din punctul nostru de vedere
educația integrată ajută elevii cu nevoi speciale să trăiască din plin utilizând
posibilitățile pe care le au și le dezvoltă, într-o ambianță constructivă și
echilibrată. Şcoala poate depăși rolul său instructiv devenind o component
esențială în promovarea nondiscriminării și a egalităților șanselor oferind un
mediu de dezvoltare propice elevilor obișnuiți dar și celor ,,speciali”.
Dezvoltarea armonioasă
reprezintă o cerință esențială în facilitarea procesului de integrare social a
elevilor cu nevoi special.
Bibliografie
http://www.google.ro/urlsa=t&rct=j&q=educatia%20copiilor%20cu%20cerinte%20educative%20speciale&source=web&cd=8&cad=rja&ved=0CFgQFjAH&url=http%3A%2F%2Fforum.portal.edu.ro%2Findex.php%3Fact%3DAttach%26type%3Dpost%26id%3D920782&ei=LMmkUfWGDer4QSTtICwCA&usg=AFQjCNEYOgkbzz5hJ5I7VJgUwePkFdi1ig
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu